Kaedah Pengurusan Barang Hilang dan Jumpa
Bahagian Keselamatan menyediakan perkhidmatan menyimpan barang yang hilang dan jumpa (Lost and Found).
Perkhdimatan ini untuk memastikan semua item yang dilaporkan hilang dikembalikan kepada pemilik yang
sah mereka dengan tepat pada masanya dan cekap.
Jika terdapat barang yang hilang di kawasan kampus, Tuan/Puan diminta terus membuat laporan ke pejabat
Bahagian Keselamatan seperti berikut :
Bahagian Keselamatan,
35900 Tanjong Malim,
Perak Darul Ridzuan
e-mail : adminbkes@upsi.edu.my
Telefon : +605-450 6810/5513/6809/6223
Sekiranya tiada tuntutan, harta itu akan dilupuskan sebagaimana yang dianggap wajar oleh pihak
Bahagian Keselamatan. Harta bernilai kurang daripada RM300.00 secara rawak dilupuskan selepas
jangka masa pengekalan telah diluluskan sebagaimana yang dianggap sesuai oleh Hilang dan Ditemui.
Kaedah penyisihan termasuk, tetapi tidak terhad kepada, pemindahan ke jabatan kampus, menderma
kepada organisasi bukan keuntungan, lelongan / penjualan dan pemusnahan. Tunai yang tidak dituntut boleh dikembalikan kepada pencari selepas tamatnya tempoh tiga bulan,
melainkan jika harta tersebut didapati oleh seorang pekerja Universiti semasa penggajiannya. Untuk Tuntutan Harta
Untuk menuntut harta, hubungi pejabat Bahagian Keselamatan. Untuk memastikan harta dikembalikan
kepada pemilik yang sah, Hilang dan Dituntut menghendaki pihak menuntut untuk memberikan pengenalan
gambar yang sah dan untuk melog masuk pada log keluaran harta.